6 vinkkiä selän terveyteen

Vain harva meistä välttyy elämänsä aikana selkävaivoilta. Niitä voi kuitenkin ennaltaehkäistä liikunnalla ja huomioimalla selän hyvinvointi niin työssä kuin muussa arjessa.

Helsingin Pohjola Sairaalan fysioterapeutti Pasi Partanen antaa yksinkertaisia ja helposti toteutettavia vinkkejä selän hyvinvointiin.

1.    Selkä kaipaa liikuntaa

– Selkä tarvitsee palauttavaa liikuntaa. Selkävaivoja voikin parhaiten ehkäistä liikkumalla säännöllisesti. Selälle sopivia liikuntamuotoja ovat reipas kävely, juokseminen ja oikeanlainen kuntosaliharjoittelu. Keskivartalon tärkeitä, syviä tukilihaksia kannattaa vahvistaa harjoittelemalla säännöllisesti kotona tai kuntosalilla, Partanen opastaa.

– Hyötyliikuntaakaan ei kannata unohtaa. Esimerkiksi puutarhatyöt antavat selälle sopivasti aktiviteettia, mutta niitäkään ei pidä ahnehtia liikaa kerralla. Selkä pitää totuttaa vähitellen uusiin liikuntalajeihin tai harrastuksiin.

2.    Säädä istuma-asento

Istumatyöläisen pitää huolehtia oikeasta työergonomiasta. Sähkösäätöisiä työpöytiä on tullut jo moniin toimistoihin ja niitä kannattaa myös hyödyntää.

– Seisten työskentely on selälle terveellisempää kuin jatkuva istuminen. Istumatyössä oli hyvä pitää pieni liikuntatauko puolen tunnin välein. Istumaergonomia kannattaa säätää kuntoon työterveyshuollon asiantuntijan kanssa, Partanen sanoo.

3.    Levolla erityinen merkitys selän hyvinvointiin

Oletko huomannut, että aamulla autoon istuessa pitää usein säätää taustapeiliä, aivan kuin olisit aamulla vähän pidempi? Tähän löytyy yksinkertainen fysiologinen selitys.

– Selän välilevyjen nestepitoisuus on suurimmallaan aamulla. Päivän aikana välilevyt menettävät hiukan nestettä ja painuvat kasaan. Tästä syystä ihminen on illalla lyhyempi kuin aamulla. Riittävä ja levollinen yöuni tankkaa välilevyt aamuksi, Partanen tietää.

4.    Älä jää makaamaan

Nykytietämyksen mukaan selän kipuilua ei kannata hoitaa makaamalla, vaan liikkumalla.

– Vaikka selkä on kipeä, kannattaa tehdä lyhyitä kävelylenkkejä ja kivuttomia keskivartalon syvien lihasten harjoituksia. Yleensä selän kivut vähenevät, kun sopivilla harjoitteilla saada aktivoitua selkärangan tukilihaksia. Myös selän kudosten verenkierto paranee, Partanen kannustaa.

5.    Äkillinen selän kipu voi olla noidannuoli

Joskus selkäkipu iskee niin rajusti, että liikkuminen on tuskallista. Kipu on usein seurausta selän äkillisestä ja liiallisesta rasittamisesta.

– Väärät nostotekniikat tai pitkä yksipuolinen kuormitus voivat aiheuttaa ohimenevän selän kipeytymisen. Esimerkiksi omatoiminen renkaanvaihto voi aiheuttaa noidannuoleksi kutsutun vaivan. Painavia esineitä ei kannata lähteä tempomaan varomattomasti, vaan pyytää nostoapua, Partanen muistuttaa.

Äkillistä alaselkäkipua kutsutaan noidannuoleksi.

– Selän kipeytymisen voi aiheuttaa hallitsematon alaselän liike tai nytkähtäminen esimerkiksi taakkaa nostettaessa. Äkillinen selkäkipu voi tulla myös ilman venähdystä. Neljä viidestä suomalaisesta saa noidannuolen vähintään kerran elämässään, Partanen sanoo

Noidannuoli ärsyttää välilevyn uloimmissa säikeissä, nivelsiteissä tai lihaksissa sijaitsevia kipuhermopäätteitä. Vuodelepo ei ole vaikuttava hoitomuoto alaselkäkivussa tai iskiaksessa, ja sitä kehotetaan välttämään. On tärkeää liikkua normaalisti.

Noidannuoli on hyvälaatuinen selkäkipu. Noidannuolet paranevat muutamissa päivissä itsestään eikä niiden hoitoon tarvita välttämättä lääkäriä.

6.    Älä kärsi liian pitkään

Jatkuvat selkäkivut heikentävät elämänlaatua ja haittaavat muun muassa nukkumista. Selkävaivoihin kannattaakin hakea hyvissä ajoin asiantuntija-apua.

Useimpien selkäongelmien ratkaisemiseen riittävät fysioterapia ja omaehtoinen kuntouttaminen. Leikkaushoito tulee kyseeseen vain poikkeustapauksissa.

Pohjola Sairaalasta löydät selän hyvinvointiin erikoistuneet fysiatrit, ortopedit ja fysioterapeutit.

Varaa aikasi jo tänään.

Teksti: Markku Pulkkinen


Lue lisää