Helsingin Pohjola Sairaala - suunnannäyttäjä jo viisi vuotta

OP Ryhmän ensimmäinen sairaala, Helsingin Pohjola Sairaala, täytti tammikuun alussa viisi vuotta. Tavoitteet laadukkaasta ja nopeasta hoitoketjusta ovat täyttyneet.

Ensimmäinen Pohjola Sairaala (aikaisemmin nimeltään Omasairaala) uudisti viisi vuotta sitten terveydenhuollon hoitokäytännön täysin. Hoitopolku lyheni ja sujuvoitui. Edut potilaalle ovat kiistattomat.

– Keskivaikeissa tapaturmavammoissa potilaan työkyvyttömyysaika jää meillä 20 vuorokautta lyhyemmäksi kuin kilpailevissa hoitolaitoksissa. Tämä on kipeän ihmisen, työnantajan ja koko yhteiskunnan etu, Pohjola Sairaalan operatiivinen johtaja Jan Långbacka muistuttaa.

– Olemmekin jo oman ”sote-uudistuksemme” tehneet. Meillä on viiden toiminta-alueen malli, jolloin kaikki sairaalat ovat riittävän suuria hyvän laadun varmistamiseksi. Hoitoketjumme on myös täysin katkeamaton ensimmäisestä käynnistä kuntoutukseen.

Pohjola Sairaalan ylilääkärinä sen perustamisesta alkaen työskennellyt Markus Torkki näkee, että uusi toimintamalli on kirittänyt myös muita terveyspalveluyrityksiä parantamaan toimintaansa.

– Ohjaamme asiakkaan heti oikeaan ja tarkoituksenmukaiseen hoitoon, jolloin hoito alkaa saman tien ilman odottelua. Hoitomme perustuu aina todelliseen tarpeeseen. Emme ylihoida emmekä hyppyytä ihmistä turhissa tutkimuksissa tai useilla eri lääkäreillä, Torkki vakuuttaa.

Laadukkaalla ja tarkoituksenmukaisella hoidolla on asiakkaan pikaisen paranemisen lisäksi myös taloudellisia etuja.

– Keskivaikean tapaturmavamman hoitoepisodi alusta loppuun maksaa meillä noin 2 000 euroa vähemmän kuin muissa hoitoketjuissa, Torkki tietää.

Ortopedia ja työterveys painopisteinä

Pikku-Huopalahdessa, Vihdintien varressa sijaitseva Pohjola Sairaala aloitti toimintansa ortopedisillä palveluilla ja päiväkirurgialla. Ne ovat edelleen toiminnan ydin, mutta tarjonta on laajentunut kattamaan myös muita erikoislääketieteen aloja.

Työterveyspalvelut ovat nousseet tärkeäksi osaksi Pohjola Sairaalan toimintaa. Työterveyden myötä taloon on kertynyt monialaista erikoislääketieteen osaamista.

– Meiltä asiakas saa lähes kaikki palvelut saman katon alta. Kuvantaminenkin tapahtuu tarvittaessa yleensä heti ensimmäisellä käynnillä. Myös vakuutusilmoitukset ja maksusitoumukset hoituvat samalla kertaa OP Vakuutuksen palvelupisteessä, Långbacka kuvailee.

4 000 leikkausta vuodessa

Helsingin sairaalan asiakasmäärä on kasvanut tasaista tahtia. Ensimmäisenä vuonna sairaalassa hoidettiin 8 000 ortopedistä potilasta, viime vuonna jo lähes 40 000. Viidessä leikkaussalissa tehdään noin 4 000 leikkausta vuodessa.

– Olemme esimerkiksi polven eturistisideleikkauksissa yksi Suomen suurimpia sairaaloita. Päädymme leikkaushoitoon kuitenkin vain silloin, kun se on paranemisen vuoksi välttämätöntä. Turhia leikkauksia ei meillä tehdä, Torkki painottaa.

Magneettikuvantamisessakin sairaala on Suomen suurimpia. Magneettikuvassa käy noin 14 000 asiakasta vuodessa.

– Vahvuutemme on ortopedien erikoistuminen yhden kehonosan hoitamiseen. Laatua ja osaamista syntyy määrän kautta, Torkki tähdentää.

Helsingin sairaalassa työskentelee tällä hetkellä noin 70 lääkäriä. Muuta henkilökuntaa on saman verran.

– Yksi merkittävä, työhön paluuta nopeuttava innovaatiomme on Työmestari-toiminta. Työmestarit ovat työelämän asiantuntijoita ja pystyvät yhteistyössä potilaan ja hänen työnantajansa kanssa nopeuttamaan tapaturmaan joutuneen henkilön palautumista oman työnsä ääreen, Torkki kuvailee.

Todistettua laatua

Pohjola Sairaalan asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Net Promoter Score (NPS) -indeksillä mitattu arvosana on ollut keskimäärin 96–98, kun maksipistemäärä on sata.

– Vaikka olemme saavuttaneet tavoitteemme ylivertaisen asiakaskokemuksen ja nopean työkyvyn palauttamisen osalta, pyrimme koko ajan parantamaan suoritustamme, Torkki tähdentää.

Hän toivoo, että kaikista Suomen sairaaloista kerättäisiin hoidon laatutietoja systemaattisesti. Vain silloin asiakkaalla olisi todelliseen tietoon perustuva mahdollisuus valita oma hoitolaitoksensa.

– Me kerromme mielellämme, kuinka monta leikkausta lääkärit tekevät ja niiden onnistumisprosentin. Esimerkiksi leikkausinfektioita tapahtuu meillä erittäin vähän, huomattavasti keskimääräistä vähemmän.

Leikkausten onnistumista varmennetaan Pohjola Sairaalassa suomalaisella leikkaussalin check-list-innovaatiolla. Sen avulla varmistetaan, että operaatio tapahtuu varmasti turvallisesti. Toimintatapa on sama kuin lentoliikenteessä.

Tarina jatkuu

Helsingin Pohjola Sairaalan, kuten muidenkin Pohjola Sairaaloiden, kasvu jatkuu.

– Viiden vuoden päästä Helsingin sairaala on todennäköisesti keskittynyt nykyistä enemmän tapaturmiin ja leikkauksiin. Tilojen täyttyessä muuta toimintaa siirrettäneen uusiin toimipisteisiin pääkaupunkiseudulla, Pohjola Terveys Oy:n toimitusjohtaja Samuli Saarni arvioi.

– Haluamme, että sairaalamme ovat jatkossakin Suomen parhaita ortopedisiä sairaaloita. Asiakasmäärän kasvu kertoo, että olemme oikealla tiellä. Kasvua syntyy myös uusista, digitaalisista palvelumuodoista. Erilaisilla etähoidoilla voidaan jatkossa hoitaa yhä laajempia asiakasryhmiä, Saarni sanoo.

Pohjola Sairaalan vahvuus on myös sen omistaja, OP Ryhmä.

– Meidän ei tarvitse tuottaa mahdollisimman suurta voittoa sairaalan omistajille. Tärkeintä on palvella OP Ryhmän asiakkaita mahdollisimman hyvin. Hoidamme toki aivan samalla tavalla kaikkia muitakin ihmisiä, vaikka he eivät vielä olisikaan OPn vakuutusasiakkaita, Saarni lupaa.

Tervetuloa hyvään hoitoon!

– Osaava henkilökuntamme palvelee kaikkia asiakkaitamme ammattitaitoisesti ja ystävällisesti, olivatpa he lapsia, työikäisiä, senioreita tai aktiiviliikkujia. Päivystyksemme on avoinna iltaisin ja viikonloppuisin, joten meille on helppo tulla. Tervetuloa hyvään hoitoon Helsinkiin, Tampereelle, Kuopioon, Ouluun ja pian myös Turkuun. Pidämme sinusta hyvää huolta, Markus Torkki lupaa.

Älä anna vaivojen vaivata, vaan varaa aikasi Pohjola Sairaalan ammattilaisille jo tänään.

Varaa aika >

Teksti: Markku Pulkkinen


Lue lisää