Korkkarit vaihtuivat lenkkareihin ‒ hyötyliikunnan määrä räjähti

Leena Waarna haluaa kehittää kuntoaan jo eläkepäiviä varten. Duunikunto-projektin alkumetreillä hän vaihtoi työvaatteensa käytännöllisempiin, mikä on kannustanut Waarnaa kävelemään entistä enemmän.

Korkokengät ja hame. Ne olivat Finnveran uusrahoituksesta vastaavan tiimipäällikön Leena Waarnan tavaramerkki. Kun hän lähti mukaan Duunikunto-ohjelman elämäntaparemonttiin, työvaatetus vaihtui city-lenkkareihin ja housuihin.

Mutta miksi?

Tietenkin siksi, että hyötyliikunta olisi vaivattomampaa. Tätä nykyä Waarna hölköttelee rennosti työpaikkansa portaita ylös ja alas.

Turussa asuva Waarna tekee paljon matkatöitä ja käyttää mielellään julkisia kulkuneuvoja matkoihin. Lyhyemmät siirtymät eri terminaalien, toimipisteiden ja hotellien välillä hän kävelee.

Kädessä oleva Polar-ranneke seuraa Waarnan päivittäistä aktiivisuutta sekä unen laatua. Kun korkokengät ovat vaihtuneet käytännöllisempiin, Waarnalle ei tuota vaikeuksia kävellä tavoiteaskelia joka päivä.

‒ Nyt on paljon helpompi kävellä paikasta toiseen, kun jalassa on mukavammat kengät. Pidin ennen itsestäänselvänä, että minulla on oltava aina korkokengät. Seuraavaksi ehkä kokeilen mekkoa ja lenkkareita, hän suunnittelee.

‒ Todellisuudessa asun vaihtaminen on lisännyt hyötyliikunnan määrää ja vähentänyt stressiä siitä, että työmatkoilla pitäisi ehtiä urheilla, 55-vuotias Waarna jatkaa.

Näkkileipä pysyy mukana jatkossakin

Tiimipäällikön työ on liikkuvaa ja epäsäännöllistä. Mikään päivä ei ole samanlainen. Waarnan työviikkoon kuuluu muutama matkustuspäivä. Liikunta ei suinkaan ole ainut asia, mikä on työarjessa askarruttanut hänen mieltään.

‒ Säännöllinen, tarpeeksi ravitseva ja oikeanalainen ruokavalio oli tärkeä syy sille, miksi hain mukaan Duunikunto-ohjelmaan. Minulla on työuraa jäljellä vielä kymmenen vuotta ja koen, että nyt rakennan jo eläkepäiviäni, hän kertaa.

Kiireisiin matkapäiviin ja työhön, jossa tiimiläiset ovat eri puolilla Suomea ja palaverit usein Helsingissä, ei ole helppoa yhdistää säännöllistä ruokarytmiä. Projektin myötä hän on kuitenkin saanut varmuuden siitä, että matkoilla mukana oleva näkkileipäpaketti kannattaa pakata matkalaukkuun myös jatkossa.

Hän on karsinut ruokavaliostaan turhat hiilihydraatit ja vaaleat viljat. Yksi suurimmista muutoksista Waarnan elämäntaparemontin alkutaipaleella on ollut tuhti aamupala. Hän syö päivittäin lounaan ja päivällisen lisäksi useamman välipalan.

‒ Aamiaiseeni kuuluu näkkileipää, marjoja, siemeniä, raejuustoa ja kananmunaa. Keitän kananmunia myös evääksi ja syön niitä välipalalla.

Waarna on vähentänyt myös muhennoksia ja kastikkeita. Lounaaksi ja päivälliseksi hän valitsee raaka-aineita, jotka hän pystyy tunnistamaan lautaseltaan. Tällöin hän tietää, mitä syö ja näin hän karsii piilorasvat ja -sokerit vähemmälle.

‒ Sanotaan niin, että olen tiennyt suurimman osan näistä asioista, mutta Duunikunto ja sen asiantuntijat ovat auttaneet minua sisäistämään paremmin, mitä teen oikein.

Waarna on huomannut Duunikunto-projektin kautta myös kilpailuhenkisyytensä. Jos hän ennen keksi tekosyitä tai jäi mieluummin sohvalle liikunnan sijaan, nyt muiden kokemukset ja kannustukset ovat saaneet hänet liikkeelle.

Tuloksiin itseään johtamalla

Moni työikäinen painii täysin samanlaisten ongelmien kanssa kuin Waarna. Asian vahvistaa Pohjola Sairaalaan terveysmestari Sini Laine. Hänen mukaansa liikkuvaa tai etätyötä tekevän kohdalla oman itsensä johtamistaidot korostuvat, kun on huolehdittava säännöllisestä ruokailusta ja liikunnasta.

Kun esimerkiksi samoja tuttuja ruokailumahdollisuuksia ei ole, moni mukavuudenhaluinen jättää omat tarpeet taka-alalle ja tyytyy siihen, mitä on helpoimmin ja nopeimmin tarjolla. Laine peräänkuuluttaa oman viitseliäisyyden ja kekseliäisyyden merkitystä.

‒ Kun jaksaa käyttää vähän aikaa ja vaivaa, on tarjolla usein myös terveellisiä ruokavaihtoehtoja sekä liikuntamahdollisuuksia.

Myös Leena Waarnan kohdalla onnistuneen muutoksen taustalla on luonteen lujuus. Kun päätös on tehty, se pitää, koska halu vaikuttaa tulevaisuuteen on suuri.

Duunikunto-ohjelman avulla voit löytää kipinän pysyvälle elämänmuutokselle. Syksyn aikana Pohjola Sairaalan asiantuntijat antavat ohjeita elämänlaatuun, hyvinvointiin ja jaksamiseen Duunikunto-ohjelmassa. Duunikunto MTV:n Huomenta Suomessa torstaisin klo XX ja uusinta XXX. Jaksot löydät myös Katsomosta. Seuraa meitä somessa ja varmista paras #Duunikunto!

Teksti: Virvamaria Toikka


Lue lisää