Toiveena tasapainoisempi arki ‒ hengitysharjoitukset purkavat paineita

Hannele Niemelä etsii vuorotyössä kadottamaansa arjen ja työn yhteispeliä Duunikunto-projektin avulla.

Aiemmin aamuvuoroihin herääminen oli lentoemäntä Hannele Niemelälle epämieluista. Nukahtaminen oli hankalaa ja öisin hän heräsi lukuisia kertoja tuijottamaan kellotaulua. Herätessään Niemelä tunsi itsensä väsyneeksi, minkä seurauksena hänen vireystilansa ei ollut parhaimmillaan. Syntyi stressiä.

‒ Ensimmäinen aamu vapaiden jälkeen oli pahin. Siitä se sitten helpotti vuoro vuorolta, Norralla lentoemäntänä työskentelevä Niemelä kertoo.

Niemelän työvuorot voivat alkaa lähes koska tahansa. Aikaisin aamuvuoro alkaa 5.25 ja myöhäisimpään iltavuoron Niemelän pitää saapua viimeistään 22.40. Pisimmillään työvuorot kestävät kahdeksasta kymmeneen tuntia. Pitkistä päivistä huolimatta lentoemännän on aina oltava pirteä ja virkeä.

Työvuorojen välillä Niemelä piipahtaa kotona tai viettää yönsä lentojen kohdemaissa.

Epäsäännöllisyys lisää stressiä

Suurimmaksi ongelmakseen hän on yli kymmenen vuotta kestäneen lentoemännän uransa aikana kokenut epäsäännöllisen kolmivuorotyön, ja erityisesti aikaiset aamuvuorot. Siitä on syntynyt stressiä, joka on vaikuttanut unen laatuun ja rentoutumisen tapoihin.

Niemelän vapaapäivät ovat kuluneet töistä toipumiseen, vaikka ajan voisi käyttää perheen kanssa touhuiluun tai harrastamiseen.

‒ Avomies ja teini-ikäiset ovat saaneet osakseen osan stressistäni, jos öisin ei ole ollut tarpeeksi hiljaista, hieman yli viisikymppinen Niemelä kuvailee aiempaa.

Duunikunto-projektin avulla Niemelä on ottanut arkirutiineikseen hengitysharjoitukset. Niitä hän tekee iltaisin ennen nukahtamistaan. Näin työasiat ja takaraivossa jyskyttävä ajatus seuraavana aamuna soivasta herätyskellosta unohtuu.

Niemelän mukaan hengitysharjoitusten jälkeen mieli on ollut tyhjä, mikä on helpottanut nukahtamista. Lyhyillä sisään- ja uloshengitysharjoituksilla on vaikutusta myös sydämen sykkeeseen. Kun syke tasaantuu, myös rauha kehossa lisääntyy.

Pohjola Sairaalan työterveyspsykologi Tuomas Grönman pitää hengitysharjoituksia merkittävänä tapana vaikuttaa omaan mieleen.

Lyhyillä hengitysharjoituksilla olo kevenee ja mielen päällä olevat murheet kaikkoavat. Grönmanin mukaan Niemelä selviytyy keskimääräistä jopa paremmin vuorotyön mukanaan tuomasta kuormituksesta. Hän kuitenkin uskoo, että taustalla on myös se, että Niemelän elämän muut osa-alueet ovat kunnossa.

‒ Lisäksi Hannelelle tulee työvuoron aikana helposti 10 000 askelta täyteen, kun hän kävelee lentokentillä ja koneessa.

Vuorotyöntekijän kohdalla vapaa-ajan merkitys korostuu. Vuorojen välinen aika ei saisi mennä täysin edellisestä työpäivästä selviämiseen.

‒ Jos niin tapahtuu, henkinen kuormitus kasvaa eikä ihminen ole täysin tyytyväinen elämäänsä, Grönman kertoo.

Aamupalan avulla irti sokerikoukusta

Kuten niin moni muukin, myös Niemelä on paininut epäsäännöllisten ruokailuaikojen kanssa. Duunikunto-projektista saamiensa ravintoneuvojen avulla Niemelä on löytänyt virkeyttä päiväänsä, on hän herännyt työvuorosta mihin aikaan tahansa. Runsas aamiainen on lisännyt vireyttä päivän aikana.

Niemelä painottaa, ettei hänellä koskaan ole ollut paino-ongelmia.

‒ En kärsi nälästä entiseen tapaan ja makeanhimoni on vähentynyt huomattavasti, Niemelä arvioi.

Vaikka ravintomäärä on kasvanut, silti Niemelä herkuttelee edelleen Nutella-leivillä ja irtokarkeilla. Sokerikoukusta hän kuitenkin myöntää päässeensä eroon, vaikka Duunikunto-projekti on tuskin kestänyt kuukauttakaan.

‒ Olen näiden pienten elämänmuutosten ansiosta paljon vireämpi. Työn ja vapaa-ajan balanssiin saamisessa on vielä haastetta. Unen ja hyvien ohjelmasta saatujen vinkkien ansiosta se on menossa parempaan suuntaan.

Duunikunto-ohjelman avulla voit löytää kipinän pysyvälle elämänmuutokselle. Syksyn aikana Pohjola Sairaalan asiantuntijat antavat ohjeita elämänlaatuun, hyvinvointiin ja jaksamiseen Duunikunto-ohjelmassa. Duunikunto MTV:n Huomenta Suomessa torstaisin klo 8.05 ja uusinta maanataisin 6.00. Jaksot löydät myös Katsomosta. Seuraa meitä somessa ja varmista paras #Duunikunto!

Teksti: Virvamaria Toikka


Lue lisää